speldenkussen-kin

  • Judith

    Hallo,

    Ik ben opzoek naar informatie/ ervaringen (bijvoorbeeld in de vorm van casussen) over het diagnostiseren en behandelen van mensen met dysfagie?

    Kan iemand mij hierbij helpen?

    groetjes Judith

  • Judith

    Sorry verkeerd onderwerp ingetoetst, maar als iemand mij ook informatie over een speldekussen-kin kan geven graag!

    groetjes Judith

  • Logopedist

    Hallo Judith,

    Een speldenkussen-kin, zie je vaak bij kinderen/mensen die een verkeerde slikgewoonte hebben, meestal een frontale tongpers bij het slikken. Als ze slikken duwt de tong naar voren, de spieren van de lippen en de kin (musculus mentalis) spannen aan. Je slikt 2000 keer in een etmaal. Als dit allemaal verkeerde slikken zijn, kan een speldenkussen-kin zich ontwikkelen.

    je mag bij een goede slik geen activiteit in lippen en kin zien.

    Ik hoop dat je zo voldoende weet

  • linda

    Hallo Judith,

    Bedoel je volwassenen met dysfagie? Wil je een soort plan van aanpak?

    Groetjes, Linda

  • Judith

    Heel erg bedankt!

  • Judith

    Ik bedoel dysfagie bij volwassenen. Ik ben zelf net afgestudeerd logopedist en werk nu in een verpleeghuis. Ik merk dat ik behoefte heb aan vergelijkingsmateriaal/ overleg, aangezien ik geen (directe) collega's heb. In principe weet ik de procedure en heb ik al meerdere dysfagiepatienten gezien, maar vind het prettig om eens te zien hoe andere logopedisten het aan zouden pakken. Ieder voorbeeld van onderzoek en behandeling is welkom!