onduidelijk praten

  • Judith

    Ik heb een dochter van bijna 4 jaar. Zij gaat in september naar school. Nu heeft zij vanaf haar geboorte al lichte problemen met haar mond ontwikkeling. Ik ben uiteindelijk bij een logopediste terecht gekomen omdat zij niet kon kauwen. Ze stikte in bijna alles. Toen ze net 2 jaar was kon ze pas kauwen. Dit is dus allemaal wel goed gekomen. Nu vind ik dat ze nog niet goed praat. Wij verstaan het allemaal wel. Maar bepaalde letters zegt ze echt niet. Zoals de letter g die spreekt ze niet uit. Verder praat ze veel maar niet echt heel duidelijk te verstaan. Ik ben afgelopen april met haar terug geweest naar de logopediste. Zij vond het nog zeker niet nodig om er wat aan te doen. Zij vertelde dat veel kinderen beter gaan praten wanneer ze eenmaal op school zitten. Ik maak mij toch wel zorgen of zij het wel gaat redden op school omdat ze zich verbaal nog niet echt heel duidelijk kan maken. Het is niet zo dat vreeemde har helemaal niet verstaan hoor.

    Mijn vraag is of er mensen zijn die dit ook hebben gehad met de kinderen en waarbij het beter is gegaan toen ze op school zaten?

    Ik hoor graag jullie ervaring.

  • Logopedist

    Beste Judith,

    Voor een goede uitspraak van de klanken is een goed ontwikkelde mondmotoriek nodig. Deze ontwikkelt zich als de baby nog in de baarmoeder zit, door het slikken van vruchtwater. Daarna begint de baby met de borst- of flesvoeding (zuigen, slikken), daarna fruithapjes (afhappen van de lepel), vaster voedsel (afhappen, kauwen en slikken). Daarnaast is het belangrijk tijdig het speenzuigen of duim/vingerzuigen af te leren.

    Het is duidelijk dat jouw dochter al problemen heeft gehad in de primaire mondfucties. Daardoor is de mondmotoriek of de coordinatie van de mondspieren nog onvoldoende ontwikkeld. En zo heeft ze moeite met de uitspraak van verschillende klanken. Daarnaast is het zo dat de uitspraakfoutjes er zo ingebakken zijn, dat het haar veel moeite kost om dit te corrigeren. En misschien hoort ze het verschil niet tussen haar uitspraak en die van jou.

    Als kinderen 4 jaar oud zijn, moet minimaal 80& van wat ze zeggen verstaanbaar zijn. (Gemiddeld bij 4 jaar is 90%). Er mogen nog wel foutjes gemaakt worden in medeklinkerverbindingen (bijv sch) en lange moeilijke woorden. De hoeft nog niet goed uitgesproken te worden. Bij jouw dochter is duidelijk de spraakontwikkeling achter. Ik vind het zelf belangrijk dat kinderen zich communicatief moeten kunnen redden als ze naar groep 1 gaan. Ze moeten niet gefrustreerd raken. Ik behandel daarom juist deze kinderen die bijna naar de basisschool gaan, om ze wat zekerder te maken. En ze gaan hun best doen om zich verstaanbaar te maken.

    Ik ben het niet helemaal eens met het advies om er zeker nog niets aan te doen en afwachten tot ze op school zit. En het is duidelijk dat jij je zorgen maakt.

    Misschien kun je vragen of de logopedist die op school de vijfjarigen screent een keer naar haar wil luisteren en anders een second opinion bij een andere vrijgevestigd logopedist.

    Veel succes

  • Judith

    Bedankt voor je reactie. Zij gaat over 2 weken wennen op school. Ik zal het dan eens aankaarten. Er is nu met haar mondontwikkeling niets meer fout hoor. Doordat dat aan het begin zo was heeft de logopediste er toen aan gewerkt om het goed te krijgen. Dat heeft goed resultaat gehad. Doordat de motoriek pas later goed was verwachtte de logopediste al dat het praten ook later opgang zou komen. Dus eigenlijk moet je het zien dat zij nu op het niveau van misschien wel een 3-jarige zit nu. Andere mensen verstaan haar wel. Dat gaat steeds beter. Als ik haar iets laat vragen aan andere komt ze altijd met het goede terug. Ik vind het moeilijk om te zeggen of ze voor andere voor 80% te verstaan is. Ik denk dat het echt wel in de buurt komt. Alleen wanneer ze heel enthousiast is dan is er geen touw aan vast te knopen. Op de creche en thuis is het met andere kinderen geen probleem. Ik denk dat ik even 2 weken wacht en het dan op school eens navraag. Dat is handiger om een logopediste te hebben die bij school zit denk ik. Bij ons in het dorp zit er geen 1 dus ik moet er altijd verder voor rijden. Geen probleem hoor, maar als het dichterbij huis kan is dat lekkerde. En vind de school het niet nodig ga ik naar een vrijgevestigde logopediste. Ik wil er niet mee wachten tot ze 5 jaar is.

  • Logopedist

    Hallo Judith,

    Bij ons in Noord-Holland behandelt de logopedist niet meer op school, ze screent alleen de 5-jarigen. Als logopedie nodig is, stuurt ze de kinderen door naar de vrijgevestigd logopedist. Leerkrachten kunnen ook jongere of oudere kinderen opgeven voor een screening. Ik denk dat het goed is om het even met de leerkracht te overleggen. Die kan ook goed in de gaten houden hoe het met de andere kinderen gaat. Als ze zich voldoende verstaanbaar kan maken ten opzichte van leeftijdsgenoten (dus het belemmert haar niet in de communicatie), zal ze ook niet snel gefrustreerd raken. Mochten deze signalen wel komen (boos worden, van zich afbijten als ze niet verstaan wordt) is dit het moment om in te grijpen.

    Veel succes