Taaltherapie voor oudere kinderen

• Tineke

Hallo collega's,

Ik krijg in de praktijk steeds vaker oudere kinderen (v.a. 8/9 jaar) met een taalachterstand. Met name de zinsvorming geeft problemen. Heeft iemand ideeen voor materialen die ik zou kunnen gebruiken. Tansparant en transparant plus vind ik nl. niet altijd even geschikt. Misschien heeft iemand ook een tip voor een cursus die ik zou kunnen volgen voor taaltherapie bij oudere kinderen…

Groeten,

Tineke

• jolijn

hallo Tineke, dit probleem herken ik en een goed antwoord zoek ik ook. Vooral het testen vind ik lastig, omdat de TvK al zo oud is en de TAKbovenbouw zo lang is . Ik gebruik zelf wel eens afasiemateriaal - ik heb een belgisch programma met allerlei taalproductie-oefeningen. Er is ook een map: Zo snap ik het! voor speciaal bijwoorden (het lijkt op de zinnen van de Verzwegen betekenis. Vermoedelijk hebben de scholen ook oefenmateriaal (verdiepingsstof) of de vroegere RT. Maar het is een goed onderwerp voor discussie en overleg!

• Esther

Hallo,

Voor het verbeteren van de zinsproductie bij oudere kinderen maak ik vaak gebruik van de woordlijsten/woordpakketten die in de klas gebruikt worden. Dit altijd in overleg met de leerkracht. Doordat de kinderen dezelfde woorden in meerdere situaties, onthouden ze de betekenis en de woordbeelden van de woorden beter. Tevens werk ik veel op verhaalniveau en maak ik veel gebruik van logische reeksen en verhalen. Ook schermspellen zijn goed om te doen voor het stimuleren van de zinsproductie.

Wat betreft een cursus biedt de Hogeschool van Utrecht de cursus Communicatieve Taaltherapie voor kinderen met een taalniveau vanaf 6 jaar (CT-III) aan. Deze cursus heb ik een aantal jaar geleden met veel plezier gevolgd. De cursus bevat veel praktische handvatten en tips voor het stimuleren van het taalniveau vanaf 6,0 jaar.

Groet Esther

• mirjam

Hallo,

Ik herken dit probleem ook en ga vaak in overleg met de leerkracht proberen dezelfde woorden aan te bieden in een andere situatie. Maar dan ben je nog niet echt bezig met het verbeteren van de zinsbouw. Ik gebruik daarvoor vaak boeken op leeftijdsniveau. Ze kiezen deze boeken zelf uit in de bibliotheek. Ze moeten dan een stuk lezen ( wordt per keer afgesproken) waarbij de kinderen de moeilijke woorden moeten opschrijven die ze tegenkomen en opzoeken in een (kinder) woordenboek. Vervolgens proberen we in de therapie nieuwe zinnen te maken met het nieuwe woord. Dit kan alleen wanneer de kinderen al enige tijd leesonderwijs hebben. Het is moeilijk, maar zeker een uitdaging voor kinderen!

• Logopedist

vanaf januari wordt de cursus CT3 gegeven aan de hogeschool van utrecht. Kijk maar eens op www.hu.nl onder kopje post-hbo paramedici.

Wie weet is dat wat voor je.

Ik doe nu de cursus CT2 in utrecht (communicatieve taaltherapie 2-6 jarigen)