Mijn zoon van net 5 jaar slist. Omdat wij in Afrika wonen kan ik er maar moeilijk achter komen of dat nog ‘mag’ op die leeftijd. En zo niet.. kan ik zelf met mijn kind oefenen? Waar kan ik materiaal vinden? Wie kan mij adviseren? Bedankt!
Hallo,
Rond het 5e jaar kan slissen nog voorkomen, maar het is raadzaam om toch de nodige maatregelen te treffen. Het eerste advies is in iedergeval afleren van duim-, vinger en/of speenzuigen.
Daarnaast is het raadzaam om een logopedist te raadplegen. Is dat een optie voor jullie in Afrika? “Zelf-dokteren” kan soms onnodig veel tijd kosten en geeft soms irritatie bij het kind.
De logopedist kan jullie meer informatiegeven over de aspecten die van invloed zijn op het slissen en jullie zo gericht helpen.
Veel succes!
groeten,
Danieke
Danieke,
Dank je wel voor je reactie.
Voor ons hier in Afrika is een logopedist geen optie, helaas. Is er toch een manier om zelf oefeningen te doen? Of is dat alleen maar schadelijk? Waar kan ik nog meer gerichte info en oefeningen vinden?
Hopelijk kun je (of iemand anders) met verder helpen.
groetjes,
Lilian
Hallo!
Als eerste de vraag of er sprake is van slissen of lispelen? Er is namelijk een verschil tussen:
Het uitspreken van een S-klank met de tong tussen de voortanden wordt ‘lispelen’ genoemd. Dat is wat anders dan ‘slissen’. Dan wordt de tong te slap gehouden, en ontsnapt de lucht langs de kiezen in plaats van door het gleufje dat in de lengterichting van de tong loopt. Bij het maken van de S zijn een goede beheersing van de tongspieren en een juiste mondstand dus belangrijk.
Verder ben ik het eens met Danieke die aangeeft dat als er sprake is van duimzuigen of speengebruik dit eerst afgeleerd moet worden.
Door het duimzuigen kan het gebeuren dat de mondstand verandert, waardoor er een grotere kans bestaat op lispelen of slissen. Ook blijven de tongspieren slap, wanneer de tong door het duimzuigen niet langer aangezogen wordt tegen het gehemelte.
Verder is het belangrijk te weten of uw kind de tanden al gewisseld heeft of niet. Als dit niet het geval is (voornamelijk de voortanden) is het verstandig af te wachten. Vaak wordt de s-klank na het wisselen automatisch goed uitgesproken!
Zijn de tanden al gewisseld, dan zijn er veel oefeningen die u kunt doen, zoals:
-het verschil leren horen tussen een ‘goed’ en een ‘verkeerd’ gemaakte S. Bijvoorbeeld door een spelletje met allerlei s-woorden (bv memory) te doen en hierbij om beurten raden of deze correct of incorrect is uitgesproken, uiteraard na het goede en foute voorbeeld eerst te laten horen en zien!
-oefeningetjes voor de tongspieren: ‘tandenpoetsen’ met de tong, met je tong je neus aantikken, slingeren met de tong van links naar rechts, en (snel) klakken met de tong, hagelslag oplikken met tong enz.
Hopelijk kun je met deze informatie vooruit!
Veel succes,
Laura
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?