articulatie [g]

• Logo

Ik heb een jongetje in behandeling, die heel veel moeite heeft met de articulatie van de . Voelen aan de keel, mond wijd open, leeuw nadoen heb ik allemaal gedaan. Auditieve discriminatie is goed. Het is nog de enige klank die hij niet kan.

Hij maakt nu een veel te diep in de keel en klinkt als een met stem (grommen). Als ik dit nadoe, krijg ik een heel vervelend gevoel in de keel.

Ik heb al een beetje geprobeerd vanuit gorgelen, soms lukt dit. Het jongetje raakt al een beetje gefrustreerd omdat het met ieder trucje nog niet echt lukt. Hij is vierenhalf jaar oud. Wie heeft er tips?

• Danieke

Je kunt het proberen vanuit de /k/, een beetje een /kch/ achtig geluid.

Om de frustratie weer even om te zetten in positiviteit zou ik voorlopig m.n. werken aan discriminatie in plaats. Vervangt hij de /g/ door een /s/?

Dan kun je hem steeds laten beoodelen of een woord voorin of achterin klinkt, en dat dan in spelvorm. (Basisprincipes uit Metaphon, heb je deze cursus toevallig gedaan?)

Succes!

GR. Danieke

• Logo

Ja, hij vervangt inderdaad de door een . heb ik al geprobeerd, wordt .

Voorin/achterin was ik al een beetje mee begonnen, naast de auditieve discriminatie. Ga ik mee verder. DAnk je voor je suggestie

• Danieke

Als /kg/ /ks/ wordt kun je met behulp van de spiegel laten ervaren dat de tongpunt laag moet blijven; met vingertopje de tongpunt naar beneden blijven drukken en dit in de spiegel zien.

/s/ en /g/ woordjes (initiaal) uitknippen en in sorteerbakjes laten doen; eerst zeg jij de woorden en beoordeelt het kind of het voorin of achterin klinkt.

Als dat allemaal lukt mag het kind zelf de woorden zeggen (hardop of in het hoofd) en in de juiste bak leggen.

Als bijvoorbeeld de Gans in het /s/ bakje komt kun je vragen.. is het een sans? Zit hij voorin je mond? Zo ongeveer een woord of 10.

Zo heb je naast auditieve discriminatie ook tactiele discriminatie. Ik denk dat het probleem daar voor een deel zit bij dit kind.

Nou dit was weer een brainstormsessie op papier… misschien heb je er toch iets aan?

Groetjes, D

• Logopedist

Bedankt voor je tips. Maar ik heb dit allemaal al gedaan. Hij maakt de wel met tong laag, maar hij klinkt te diep. Auditief gaat het ook goed. Ik zoek tips om die als een te laten klinken. Die tip met woorden met de en , voorin en achterin kiezen ga ik proberen. Even voor de afwisseling en misschien gaat hij wel een woordje proberen en komt daar een goede uit.