studeren in de praktijk

• Rina

Ik denk er over om de opleiding tot logopedist te gaan volgen in Zwolle. Aangezien ik moeder ben van twee jonge kinderen, wil ik eerst uitzoeken of dit voor mij haalbaar is. Ik heb vooral een paar praktische vragen, als: hoeveel tijd per week breng ik op school door (en wat zijn die tijden), hoeveel tijd ben ik verder buitenshuis kwijt aan het maken van opdrachten met medestudenten en hoe zijn in het derde jaar de stage-uren verdeeld?

Wie doet deze opleiding ook en kan mij er meer over vertellen?

Groet, Rina.

• Logo

Beste Rina,

De logopedie-opleiding is erg leuk, maar ook best pittig. Ik ben 6 jaar geleden afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam. Het betekende wel 5 dagen per week naar school, en vrij lange dagen, naast de thuisstudie.

In het derde jaar en het vierde jaar loop je stage. Dit is 4 volle dagen per week gedurende 4 maanden.

Je moet uitgaan van een vier jaar durende fulltime studie.

Misschien kan iemand die nu de studie doet in Zwolle reageren.

Ik vond de studie wel zwaar maar dat weegt nu niet meer op tegen het plezier dat ik in mijn werk heb!

• mirjam

Hallo Rina,

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en heb mijn opleiding ook met veel plezier gedaan. Vanaf het jaar dat ik gestart ben met de opleiding is het zogenaamde PGO onderwijs van start gegaan. Dit betekent weinig naar school en heel veel thuis en met medestudenten doen. Inmiddels weet ik dat je weer meer hoorcolleges krijgt, maar wat precies de verdeling is weet ik niet. In mijn jaar zaten twee moeders die de opleiding gedaan hebben. Zij gaven aan dat het wel te doen is, maar je moet echt een flexibele oppas hebben. De stage is wel altijd hetzelfde gebleven, vier volle maanden 4-5 dagen in de week. Het lijkt mij handig dat je in Zwolle gaat informeren. Zij kunnen je de meest recente informatie geven over de uren verdeling.

Ik denk dus dat je de opleiding wel kunt combineren met het moederschap en ik ben het met mijn voorgangster eens dat het echt een hele leuke studie is waarna je veel plezier kunt hebben in je werk. Het beroep logopedie is trouwens heel goed te combineren met het moederschap. Helemaal wanneer je in een praktijk werkt waar je de uren zelf in kunt delen!

Groeten Mirjam

• mirjam

Hallo Rina,

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en heb mijn opleiding ook met veel plezier gedaan. Vanaf het jaar dat ik gestart ben met de opleiding is het zogenaamde PGO onderwijs van start gegaan. Dit betekent weinig naar school en heel veel thuis en met medestudenten doen. Inmiddels weet ik dat je weer meer hoorcolleges krijgt, maar wat precies de verdeling is weet ik niet. In mijn jaar zaten twee moeders die de opleiding gedaan hebben. Zij gaven aan dat het wel te doen is, maar je moet echt een flexibele oppas hebben. De stage is wel altijd hetzelfde gebleven, vier volle maanden 4-5 dagen in de week. Het lijkt mij handig dat je in Zwolle gaat informeren. Zij kunnen je de meest recente informatie geven over de uren verdeling.

Ik denk dus dat je de opleiding wel kunt combineren met het moederschap en ik ben het met mijn voorgangster eens dat het echt een hele leuke studie is waarna je veel plezier kunt hebben in je werk. Het beroep logopedie is trouwens heel goed te combineren met het moederschap. Helemaal wanneer je in een praktijk werkt waar je de uren zelf in kunt delen!

Groeten Mirjam

• schoollogopedist

Hoi Rina,

logopedist zijn is een heerlijk beroep. Vooral het werken met kinderen geeft mij veel voldoening. Er is echter een groot ‘maar’ aan het vak van logopedist: er is zeer moeilijk werk te vinden voor logopedisten, zeker in het oosten van Nederland. Wil je ook graag werken met kinderen en meer zekerheid hebben op een baan? Denk dan ook eens over het volgen van een lerarenopleiding, of remedial teaching. Dan heb je veel raakvlakken met de logopedie. En een lerarenopleiding kun je ook parttime en deels in de avonduren volgen. Succes met je keuze!

• Logopedist

In noord-holland (vooral amsterdam en kop van noord-holland) is schaarste. Hier kun je makkelijk een baan vinden, in alle sectoren. Onderwijs, GGD, praktijken

• logopediestudent

Beste Rina,

in Rotterdam is er de flexroute voor mensen die baan of gezin met de logopedie-opleiding willen combineren. Het houdt in dat je op drie vaste dagen per week geroosterd wordt.

Ik zou hier eens naar informeren als het niet te ver reizen voor je is.

Groeten van een logopediestudent

• Rina

Bedankt voor je reaktie (iedereen trouwens). Rotterdam is voor mij aan de andere kant van het land en dus echt te ver weg, maar misschien gaat Windesheim ook nog eens iets dergelijks aanbieden. Dat zou alles een stuk makkelijker te realiseren maken.

Groet, Rina.