Taalbegrip

• Hanneke

Hallo,

Ik vind het erg moeilijk om het begrip van zinsbouw te behandelen. Taalproductie is geen probleem. Wie heeft er tips?

• Danieke

Voor het begrip van voegwoorden bestaat er een werkmap “Zo snap ik het!” Deze sluit als het ware aan bij de Verzwegen betekenis van de TvK.

Om zinsbegrip te stimuleren bij jongere kinderen gebruik ik vaak playmobile, boerderijmateriaal, verkeersmateriaal, serviesjes e.d.

Ik bedenk dan zelf opdrachten. Bijvoorbeeld:“ De lepel ligt eerst naast het bord en dan naast het kopje.” of “Hij staat achter haar” Zo kun je talloze opdrachten bedenken met voorwerpen en mensen (hem, haar), afgestemd op de begrippen die je wilt stimuleren.

Na elke goede opdracht kun je het kind met een stukje van een puzzel of domino belonen en aan het eind de puzzel maken of domino spelen.

Ik hoop dat het een antwoord op je vraag is.

Succes!

Groet,

Danieke

• Janne

Dat programma “zo snap ik het”lijkt mij wel wat. Ik ben ook altijd aan het zoeken hoe dit probleem aan te pakken (ook bij wat oudere kinderen).

Op het internet kan ik alleen geen verdere informatie vinden. Kan iemand misschien een ISBN of uitgever vermelden?

Groeten Janne

• Danieke

Ik zal maandag even voor je kijken hoe je eraan kunt komen. Het is inderdaad eigenlijk alleen geschikt voor oudere kinderen, want er zitten ook leesopdrachten bij. (Als je het mondeling aanbiedt doet het een erg groot beroep op het auditief geheugen.)

groet

Danieke

• Danieke

“Ik snap er geen bal van” (+/- 30 euro)

Giro 63 81 371

t.n.v. MJR Preijde-Lochtenberg te Maarssenbroek

OVV ik snap er geen bal van.

Eigen adres duidelijk vermelden.

“Zo snap ik het” (+/- 40 euro)

Giro 186 13 20

t.n.v. Esther van Velzen te Eindhoven

OVV zo snap ik het

Eigen adres vermelden.

Ik weet niet hoe actueel deze info is. Maar dit is de wijze waarop de map(pen) voorheen besteld kon(den) worden.

gr Danieke