Wachtlijst-beleid

• Esther

Hallo,

Sinds een aantal jaar hebben wij, net als de andere praktijken in onze regio, een wachtlijst. Op dit moment is de wachtlijst zo'n vijf maanden. In principe moet iedere nieuwe aanmelding op zijn beurt wachten, maar toch krijgen we regelmatig ‘spoed’vragen. Ik hoor vanuit de praktijken wel wisselende berichten over welke stoornis/hulpvraag als spoed behandeld wordt. Wat zijn jullie ideeën/meningen over?

Groet Esther

• Nienke

Beste Esther,

Toevallig vroeg ik mij van de week hetzelfde af; er belde een moeder die van mening was dat de auditieve training van haar kind (begin groep 2) spoed had.

Ik ben van mening dat alleen mensen met dysfagie snel geplaatst moeten worden, voor de rest ga ik gewoon de lijst af. Maar misschien hebben andere logopedisten hier andere ideen over?

Nienke

• Suzanne

Hallo,

Ik heb zelf in een praktijk gewerkt, en ook te maken gehad met wachtlijsten. Ik denk dat het moeilijk is om te stellen dat je alleen bepaalde stoornissen voorrang zou geven. Als je dat zou doen is ,denk ik, taalproblematiek bij kinderen de belangrijkste. Verder keek ik naar de persoonlijke situatie als iemand zich aanmeldt: wat is precies de hulpvraag en in hoeverre zitten de ouders of de client er zelf mee. Als de klacht inderdaad ernstig is of het zo ervaren wordt door de client (bijv. bij stemproblemen of stotteren), dan liet ik ze komen. Het persoonlijke gevoel van de client of ouders vind ik namelijk ook belangrijk. En als het probleem naar je inzien niet zo ernstig is, dan denk ik dat het belangrijk is om diegene gerust te stellen of misschien wat tips te geven om alvast mee te beginnen thuis. Ik weet niet hoe andere logopedisten het doen, maar dit is in ieder geval wat ik zou doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Groetjes,

Suzanne

• Esther

Bij ons in de praktijk gaan eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen en beginnend stotteren wel voor. Stemproblemen in sommige gevallen; als ze via de KNO-arts komen. Wat ook regelmatig gebeurt is dat we mensen eerst eenmalig zien voor adviezen en informatie. Vervolgens komen ze dan wel op de wachtlijst. Bij spraak-taalontwikkelingsachterstanden plaatsen we soms hele kleine kinderen wel eens met voorrang, maar niet vaak. Auditieve training lijkt mij geen spoedgeval. Dank voor jullie reactie!