executieve functies

• logopedist

Hallo,

Ik heb een vraag gekregen van een leerkracht over executieve functies

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen?

- Wat zijn executieve functies? ( dit heb ik op zich al wel gevonden )

- Hoe worden executieve functies beïnvloed door hersenletsel?

- Hoe worden executieve functiestoornissen onderzocht en behandeld?

Alvast bedankt!!

• linda

Hallo collega,

Zoals je w.s. al gevonden hebt, hebben executieve functies te maken met de planning van gedrag, het flexibel kunnen reageren op veranderende situaties, het onderdrukken van impulsen en inzicht in het eigen functioneren. Hersenletsel kan stoornissen van de executieve functies veroorzaken, afhankelijk van de plaats van het letsel. Het kan worden onderzocht door een neuropsycholoog, die meestal een uitgebreid onderzoek doet waarin ook de andere neuropsychlogische functies, zoals aandacht, geheugen, orientatie in tijd, plaats en persoon etc. aan de orde komen. Op grond van de onderzoeksresultaten worden adviezen gegeven over het omgaan met de stoornissen.

Is dit wat je bedoelde?

Groet, Linda

• logopedist

Hallo linda,

Bedankt voor je antwoord!

Nog een vraagje: adviezen zijn dus altijd afkomstig van een neuropsycholoog?

Enig idee wat die adviezen inhouden??

Groetjes logo

• linda

Hallo collega,

Eerlijk gezegd wordt op mijn werkplek (revalidatie) de term executieve functies alleen gebruikt bij volwassenen en deze worden gezien door de neuropsycholoog. Bij kinderen wordt de cognitie onderzocht door de orthopedagoog/GZ-psycholoog, maar daar wordt nooit gesproken van executieve functies, maar wel van planning en impulscontrole etc.

Adviezen kunnen zijn: het hanteren van een dag- of weekstructuur (agenda, planbord), het verminderen van afleiding, een handeling op leren delen in deelprocessen.

Groetjes, Linda