te korte tongriem

• Gerdien

Mijn dochter van 5 heeft moeite met het uitspreken van sommige klanken. Nu is geconstateerd dat haar tongriem erg kort is, of eigenlijk bijna vast ligt in haar mond. Ik kan hier nauwelijks informatie over vinden. Wie heeft ervaring met ingreep door KNO-arts (doorknippen riempje), is er verbetering te verwachten?

• Linda

Hallo Gerdien,

Op 26-9 is hier een discussie over geweest, klik op ‘vorige 50 berichten’.

Groeten van Linda.

• Logopedist

Beste Gerdien,

Ik heb in mijn praktijk in de loop der jaren een aantal kinderen gehad waarbij het doorknippen van het tongriempje geweldig resultaat had op de articulatie en het eten/drinken. Ik zal heel snel verandering. De tong kan veel beter bewegen en daardoor de klanken beter uitspreken.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

• Hanneke

Hallo,

Ook ik heb goede ervaringen met het klieven van het tongriempje. Het komt vaker voor dat deze (te) kort is. Ik verwijs vaak door naar de huisarts en die stuurt als hij het ook te kort vindt naar de kno-arts. Die kijkt uiteindelijk of hij echt te kort is en gekliefd moet worden. Ik hoop je zo genoeg antwoord te hebben gegeven.

Het is trouwens maar een korte ingreep wat snel geneest en nagenoeg geen pijn veroorzaakt. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.