Deskbot

• Marianne van Heeswijk

Ik werk op een school voor LWOO en wil graag het programma Deskbot onder de aandacht van leerlingen brengen. Ik krijg alleen de taal niet ingesteld op Nederlands. Ik zie in het keuzemenu enkel een heleboel opties voor Engels. Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt, Marianne.

• Ingrid

Beste Marianne,

Daar is zeker een mogelijkheid voor, want ik heb het programma op de praktijk waar ik stage loop al in het Nederlands gebruikt. Als het goed is zit er één Nederlandse (vrouwen)stem standaard bij en kun je nog een mannelijke stem downloaden.

Volgens mij ging het als volg:

Ga met je muis op de Deskbot staan. Klik er met de rechtermuisknop op. Dan kun je in het menutje dat ke krijgt “options” kiezen en daar moet ook ergens de opie “voice” staan. Je krijgt dan een hele lijst met allemaal verschillende stemmen in verschillende talen. Zoek de stem met “dutch” erachter eruit en als het goed is moet het dan lukken.

Laat je even weten of het gelukt is? Anders kan ik nl. ook het relevante deel van de beschrijving die we op mijn stage hebben online zetten.

Groeten,

Ingrid.

• Marianne

Hai Ingrid,

Bedankt voor je reactie. Helaas staat de Nederlandse stem er niet standaard bij, enkel Engelse stemmen. Ik ben er inmiddels wel achter hoe deze erbij moet worden gezet (downloaden). Dus voor de volledigheid:

Open het programma Deskbot.

Klik met de rechtermuisknop op de de figuur.

Klik op Deskbot options.

Klik in het volgende menu op download.

Klik op TTS Voice Engines om Nederlandse stemmen te downloaden.

Scroll naar beneden op de internetpagina tot je in een schema Dutch tegenkomt.

Klik achter het woord Dutch op lhttsdun.exe.

Klik op openen.

Klik daarna achter het woord Dutch op agtx0413.exe.

Klik weer op openen.

Deskbot is nu geinstalleerd met Nederlandse stemmen.

Groetjes, Marianne