Beste collega's,
Ik ben op mijn werk voornamelijk met taal bezig en heb sinds kort een jongen in behandeling die niet te verstaan is doordat hij te snel praat. Omdat ik mijn opleiding al jaren geleden heb afgerond en niks meer met dit onderwerp heb gedaan sindsdien, vind ik het erg moeilijk om dit probleem gestructureerd aan te pakken.
Wie kan mij helpen aan een behandelaanpak en een opbouw hierin?
In oefensituaties krijg ik zijn spreeksnelheid goed omlaag, maar ik weet niet goed hoe ik dit in zijn spontane spraak ook voor elkaar kan krijgen.
Ik heb al geprobeerd te werken met een reminderkaartje dat hij altijd op zijn tafel moet hebben liggen, maar dit werkt niet voor hem. Als hij bijv. met het beantwoorden van een vraag bezig is in de les, dan is al zijn aandacht daarop gericht en vergeet hij zijn kaartje toch weer.
Ik heb hem ook verteld dat wanneer iemand: “Wat zeg je?” tegen hem zegt, dit een reminder voor hem moet zijn.
Ik ben nu aan het proberen om een klasgenoot (die hij vertrouwt) hem max. 5x per dag te reminden als hij te snel/onverstaanbaar praat.
Zoals je ziet botvier ik meer mijn eigen creativiteit, dan dat ik het via een methode kan onderbouwen.
Ik ben erg geholpen met suggesties!
Alvast bedankt, Marianne.