spreeksnelheid

• Marianne van Heeswijk

Beste collega's,

Ik ben op mijn werk voornamelijk met taal bezig en heb sinds kort een jongen in behandeling die niet te verstaan is doordat hij te snel praat. Omdat ik mijn opleiding al jaren geleden heb afgerond en niks meer met dit onderwerp heb gedaan sindsdien, vind ik het erg moeilijk om dit probleem gestructureerd aan te pakken.

Wie kan mij helpen aan een behandelaanpak en een opbouw hierin?

In oefensituaties krijg ik zijn spreeksnelheid goed omlaag, maar ik weet niet goed hoe ik dit in zijn spontane spraak ook voor elkaar kan krijgen.

Ik heb al geprobeerd te werken met een reminderkaartje dat hij altijd op zijn tafel moet hebben liggen, maar dit werkt niet voor hem. Als hij bijv. met het beantwoorden van een vraag bezig is in de les, dan is al zijn aandacht daarop gericht en vergeet hij zijn kaartje toch weer.

Ik heb hem ook verteld dat wanneer iemand: “Wat zeg je?” tegen hem zegt, dit een reminder voor hem moet zijn.

Ik ben nu aan het proberen om een klasgenoot (die hij vertrouwt) hem max. 5x per dag te reminden als hij te snel/onverstaanbaar praat.

Zoals je ziet botvier ik meer mijn eigen creativiteit, dan dat ik het via een methode kan onderbouwen.

Ik ben erg geholpen met suggesties!

Alvast bedankt, Marianne.

• Danieke

VOlgens mij is je aanpak heel goed en heb je er zelf al een goede opbouw in aangebracht.

Ik ben zelf van mening dat het nu meer te maken heeft met de motivatie van deze jongen; als hij zelf de noodzaak niet inziet waarom hij langzamer zal moeten spreken is er ook geen reden om het daadwerkelijk te gaan doen.

Dus misschien meer motivatiegesprekken, de jongen zelf laten meedenken over het nut ervan en schema't laten invullen wanneer hij er de afgelopen week zelf aan heeft gedacht.

Hierdoor krijgt hij onder ogen dat hij het niet alleen in de oefensituatie moet uitvoeren, maar ook buiten de praktijk. Je reminders zijn dus prima, maar daarnaast dus misschien ook een evaluatieformuliertje voor 1 week.

gr Danieke