Profielwerkstuk over taalontwikkeling

  • Joyce

    Hallo,

    Ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken.

    Als onderwerp hebben we de taalontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 7 jaar gekozen. Wie heeft er bruikbaar materiaal voor ons?

    Groetjes Joyce

  • marianne

    Hoi Joyce,

    Leuk dat je voor dit onderwerp gekozen hebt.

    Mijn nichtje heeft vorig jaar ook dit onderwerp gekozen. Ik heb haar gemaild en wie weet reageerd zij ook nog wel op je oproepje.

    Verder heb je wel een heel breed onderwerp gekozen. Als ik jou was zou ik de leeftijd inkorten naar bijvoorbeeld 0-4 jarigen, dan word je werkstuk al groot genoeg van. Je kan het natuurlijk nog meer gaan specificeren, maar dat moet je zelf even gaan bekijken.

    Boeken kun je heel goed in de plaatselijke bibliotheek vinden of je kunt een keer op een hoge school voor logopedie gaan kijken en vragen.

    Goede schrijvers zijn: Schaerlaekens “de taalverwerving van het kind”, Verhulst “de ontwikkeling van een kind”, van den Dungen, Goorhuis-Brouwer “Het wonder van de taalverwerving”en “handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij nederlandssprekende kinderen”.

    Hopelijk kun je hier wat mee.

    Succes, Marianne

  • frederike

    hey joyce!!

    ik ben het nichtje van Marianne!!!

    helaas is mijn harde schijf een paar maanden geleden gecrashed anders had je mijn hele pw mogen hebben!!

    ik deed het pw samen met iemand dus ik zal zijn e-mailadres even geven!

    misschien heeft hij het nog wel..

    zo niet, dan zal ik maar in de boeken die marinne je adviseerde gaan zoeken! ik heb daar ongeveer alles uitgehaald… Het is een btje vaag als je het doorleest maar als je de lol ervan gaat inzien, wordt het echt steeds leuker!!

    heel veel succes en hier is het e-mailadres van die ene jongen:

    janwillenlut@hotmail.com

    liefs fre

  • Mayra

    Hoi hoi

    ik heb zelf ook dit onderwerp gedaan vorig jaar voor mijn PWS!!

    Ik heb ook voor de leeftijd 0-4 gekozen, op verzoek van mijn leraar.

    Als je informatie wilt, stuur je maar een mailtje.

    Liefs Mayra

  • Mayra

    Ik doe nu overigens ook de opleiding Logopedie, dus ook uit deze hoek kan ik je eventueel meer informatie geven.

  • Jip

    Zou iemand voor mij misschien in het kort kunnen opschrijven wat een kind van 0 t/m 4 jaar moet kunnen wat betreft taal?

  • Evelien

    Hey,

    Ik moet de laatste 2 weken van dit schooljaar (dus begin aankomende week) beginnen aan het profielwerkstuk.

    Ook ik heb voor taalverwerving gekozen.

    Deze maak ik samen met een vriendin. In overleg met de begeleider hebben wij ook besloten om de leeftijd van 0 t/m 4 te nemen.

    Ook ik zou het erg handig vinden om nog wat informatie te krijgen. Of bijvoorbeeld een paar voorbeelden van deelvragen, of informatie over de factoren die taalverwerving beinvloeden.

    Groetjes Evelien.

  • Hilde

    Hallo,

    Ik doe mijn profielwerkstuk over de taalontwikkeling bij meerlingen.

    We proberen dit te vergelijken met de taalontwikkeling bij eenligen.

    Heeft iemand toevallig hier meer info over?

    Alvast Bedankt!

    Groetjes Hilde

  • Elianne

    Hallo,

    Ik heb voor mijn pws het vak Nederlands gekozen. Ook met het onderwerp taalontwikkeling van kinderen 0t/m4 jaar. Alle informatie is welkom!

    Alvast bedankt!

    Elianne

  • logopraktijk

    www.kindentaal.nl