spraakachterstand en school

  • Annemarie

    Hallo, ik ben Annemarie, heb een zoon van 3 jaar en 9 maanden, die een flinke spraakachterstand heeft. Hij praat 2 woordjes aan elkaar, en is moeilijk verstaanbaar. Een keer per week heeft hij logopedie, en in een half jaar is hij goed voor uit gegaan, want een half jaar geleden sprak hij alleen de woorden papa en mama.

    In September zal hij naar de basisschool gaan, en daar maak ik mee best wel een beetje zorgen om…kan hij zich verstaanbaar maken, wordt hij geaccepteerd in de groep, dat soort vragen houd mij bezig.

    Zijn er meer mensen in soort gelijke situatie, of die ervaring hebben met hun zoon of dochter, en hoe ontwikkelde de spraak op school?

    We zijn bezig met het aanvragen van het rugzakje, voor extra begeleiding op school.

    Wordt een kind met een spraakstoornis toegelaten op het reguliere onderwijs, of start een kind met een spraakachterstand al meteen op speciaal onderwijs?

    Op de peuterspeelzaal gaat het goed, doet goed mee, is gemotiveerd, weerbaar, alleen de spraak blijkt een struikelblok.

    Graag zie ik jullie reacties en ervaringen.

    Alvast bedankt!

    Groetjes, Annemarie

  • logopedist noord-holland-noord

    Beste Annemarie,

    De behandelend logopedist kan een logopedisch verslag maken voor aanvraag ambulante begeleiding vanuit cluster 2 onderwijs. De logopedist dient hiervoor een protocol in te vullen waarin o.a de beginsituatie beschreven staat, therapieverloop en de huidige onderzoeksresultaten. Bovendien moet zij een beschrijving van de communicatieve incompentie geven.

    Wanneer ouders een indicatie voor cluster 2 ontvangen hebben dan is het aan de ouders of zij kiezen voor plaatsing op het speciaal onderwijs of dat zij kiezen voor ambulante begeleiding op de basisschool. Een indicatie is 3 jaar geldig. Daarna moet opnieuw bekeken worden hoe de communciatie redzaamheid op dat moment is en of een herindicatie aangevraagd moet worden.

    Verder zou ik een gesprek aangaan met beide scholen, zodat je een goed beeld krijgt van de begeleiding die geboden kan worden voor je zoon.

    Succes!

  • anneke

    In onze logopediepraktijk hebben we vaker te maken met kinderen die moeilijk praten als ze naar school gaan. In iedere kleuterklas zitten kinderen die nog niet zo ver in hun ontwikkleing zijn als andere kinderen. Daar weten de meeste leerkrachten goed mee om te gaan. Ga er eens met de school die je op het oog hebt over praten, ik neem aan dat je hem al had aangemeld op een reguliere school!

    Hoe het gaat uitpakken ligt ook aan zijn weerbaarheid en zijn andere mogelijkheden om contact te maken met de kindjes. Aan je verhaal te lezen lukt hem dat bij de peuters goed, dus kan het bij de kleuters ook goed gaan. heb er maar vertrouwen in, steun hem waar je kan. Je bent smane met de logopedist al heel goed bezig en een eventuele rugzak kan extra ondersteuning geven op school.

  • Annemarie

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zo wist ik niet dat een indicatie 3 jaar geldig was.

    We hopen dat we de start op het reguliere basis onderwijs kunnen maken, daar het om een pleegkind gaat, en zijn voorgeschiedenis verre van fraai is geweest. We zien nu dat er ontwikkeling in stijgende lijn is. Hoe dit voort zet blijft natuurlijk de vraag.

    Groetjes en bedankt!

  • Annemarie

    Hallo Anneke,

    Vertrouwen hebben we zeker, naast zijn spraakachterstand heeft hij ook een achterstand in zijn motoriek, zowel de grove als de fijne motoriek. Zowel in bewegingen als spraak lijkt hij op het niveau van een twee jarige te zitten.

    Grote zorgen hebben we niet om hem, zien het meer als moeilijk voor hem straks op de basisschool als hij zich verbaal niet kan uiten. We doen ons best hem zoveel mogelijk te begeleiden, en de goede profesionele hulp te krijgen.

    Groet, Annemarie

  • logopedist

    Hallo Annemarie,

    Ik denk dat het vooral belangrijk is, goed naar het kind te kijken, zodra hij op school zit. Ik begreep uit je verhaal, dat je in principe voor het reguliere onderwijs met een rugzak gaat.

    Ik maak in de praktijk mee, dat kinderen niet graag naar school gaan op het regulier en als ze eenmaal op een SO zitten, de kinderen lekkerder in hun vel gaan zitten. Maar het komt ook regelmatig voor, dat ze voldoende hebben aan het rugzakje hoor. Maar het eerdere advies om naar beide soorten scholen te gaan kijken zou ik ook geven.

    Succes!

  • Annemarie

    Onze keuze om te beginnen op de reguliere school, heeft te maken dat wij onze zoon nog maar een half jaar bij ons hebben. We zitten nog in de fase wennen en hechten. We wonen in een uithoek, en om hem als net 4 jarige hele dagen 35 km verder naar een school te doen, zien we nog niet zitten. Gezien zijn eerste 3 levensjaren, waar in hij weinig gestimmuleerd is, en nu aan een inhaal slag bezig is, willen we hem laten beginnen op de reguliere basisschool . Als blijkt dat dit niet gaat staan wij open voor een speciale school.

    Groetjes, Annemarie

  • Sonja

    Helaas ken ik jullie zoon niet persoonlijk dus echt een goed beeld vormen is moeilijk. Ik ben wel bekend met kinderen die niet de perfecte voorwaarden hebben gehad om tot volledige ontwikkeling te komen. Vaak zie je dat kinderen die in een pleeggezin komen niet voldoende zijn gestimuleerd door hun biologische ouders en hierdoor op verschillend(e) gebied(en) een achterstand oplopen. Met extra begeleiding (zoals logopedie, ergotherapie of fysiotherapie) zie je deze kinderen vaak een inhaalslag maken.

    Het is dus erg belangrijk om door te gaan met extra hulp en heel goed in de gaten te houden hoe de ontwikkeling nu verder gaat. Dit kan voorlopig best op een reguliere basisschool, waarbij er dan geregeld met de leerkracht wordt geevalueerd. Adviezen naar jullie en de leerkracht toe over de manier van communiceren zijn natuurlijk ook erg belangrijk.

    Succes ermee.

  • Ellen

    Zou het misschien een goed idee zijn als hij nog een extra jaar op de peuterspeelzaal blijft?

    Vanwege: hechting, en, naar ik er uit opmaak, een ontwikkelingsachterstand op meerder gebied?

  • Annemarie

    Een half jaar langer op de peuterschool hebben we in gedachten gehad, de peuterjuf ziet hier echter geen meerwaarde in, omdat hij goed mee doet, graag naar school gaat, leergierig is, en geen storend gedrag in de groep heeft. Op de peuterschool komt alleen de spraak naar voren dat niet voldoende is. De juf vertelde dat ze kinderen die in het verleden kinderen heeft zien gaan naar de basis school die minder functioneerde op de peuterschool dan onze zoon.

    Zelf gaan we net als zijn zus uit van 3 jaar kleuteren, en straks met de basis school gaan we alleen de ochtenden beginnen.

    Groet, Annemarie