salaris loondienst vrije vestiging

  • Logo84

    Met 1 jaar ervaring verdiende ik 14,50 bruto per uur. Kreeg per 7 gewerkte uren (dus 14 behandeling) 1 uur administratie uitbetaald en bouwde van de gewerkte uren vakantiegeld op (8% ofzo?). Bij clienten die niet op kwamen dagen, verdiende ik ook niks, vergelijkbare regeling als bij jou dus.

    Na een jaar (dus ondertussen 2 jaar werkervaring) is het salaris omhoog gegaan naar 16,50 bruto.

    Je kan ook andere CAO's erbij pakken en kijken wat je daar zou verdienen met 1 jaar ervaring (ziekenhuis, school, etc.). Moet je wel rekening houden met de bijbehorende arbeidsvoorwaarden daar. Dit kan je wellicht gebruiken in je onderhandelingen.

  • collega

    Hallo collega;s

    Als iemand een half jaar is afgestudeerd en reiskosten- en administratiekosten per 7 zittingen 30 minuten krijgt uitbetaald wat is dan gebruikelijk bruto-uurtarief. Ik begreep minimaal 15 euro is dat ook zo?

    Heel erg bedankt

  • Logopedist in vv

    logopedist Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste collega,

    >

    > Het is gebruikelijk dat je niet betaald krijgt

    > voor de behandelingen die niet hebben

    > plaatsgevonden. dat krijgen wij immers ook niet

    > als praktijkhouders. wel zou je de

    > verzuimzittingen die in rekening gebracht worden,

    > uitbetaald moeten krijgen.

    >

    > Gebruikelijk is 1 uur extra uitbetaald te krijgen

    > op 7 behandeluren. dit krijg jij ook.

    > afhankelijk of je salaris acceptabel is ben ik

    > benieuwd of je ook vakantie-uren hebt, of je

    > vakantiegeld krijgt en of je cursussen vergoed

    > krijgt door je baas.

    > dit is allemaal bepalend voor je salaris.

    Ik ben het niet eens met de stelling ‘het is gebruikelijk dat je niet betaald krijgt voor behandelingen die niet hebben plaatsgevonden, die krijgen wij immers ook niet als praktijkhouders’. Dit krijg je standaard als argument te horen maar ik vind het niet terecht.

    Als je als logopedist in loondienst een planning hebt gemaakt maar mensen niet kunnen komen opdagen hoeft dat niet ten koste van de logopedist te gaan. Die gaat vaak de vrijgekomen tijd besteden aan andere werkzaamheden voor de praktijk. (Bovendien is dat ook veelal zo met pauzes en werktijd voor en na geplande afspraken.) Maar zij krijgt hier dus slechts een klein gedeelte van betaald, afhankelijk van de afgesproken administratietijd per behandeling en het aantal behandelingen die dag.

    Het is in de praktijk niet zo dat logopedisten alleen de tijd die ze betaald krijgen werken (zeg gemiddeld ongeveer 14 behandelingen + maximaal 1 uur administratie). Ik denk niet dat praktijkhouders zo tevreden zouden zijn als werknemers dat wel zouden doen.

    Besef als werkgever dat je werknemer, als het werkelijk haar eigen vrije tijd zou zijn, waarschijnlijk liever andere taken zou doen dan gratis werken. Maar het is knap lastig om je huis te poetsen, dokter te bezoeken of te wassen en strijken als je op het werk zit. Dus daar gaat ‘s avonds nog extra vrije tijd in zitten, boven op de ’vrije tijd' die je die dag op de praktijk hebt doorgebracht.

    Je behoort je personeel te betalen voor de uren die zij werken en de waarde die ze voor je hebben.

    Feit is dat binnen mijn kennissenkring van logopedisten al 4 goede logopedisten zijn gestopt en ander werk hebben gezocht vanwege de financiële situatie. Zij vonden het werk leuk en waren er ook echt goed in, maar helaas stond het salaris hen in de weg bij het opbouwen van een toekomst (hypotheek, verzekeringen, pensioen, etc). Je bent als logo in loondienst dus vaak grotendeels afhankelijk van je partner bij het regelen van deze zaken. Niet bepaald HBO-waardig…

    Wel de lasten maar niet de lusten van een zelfstandige is niet aantrekkelijk! Ik ben bang dat dit het beroep zelfs steeds minder aantrekkelijk gaat maken en meer logopedisten zullen overstappen. Zeker in tijden dat mensen financiële zekerheid zoeken.

    Een van deze logopedisten werkt nu in de kinderopvang en verdient in verhouding meer dan toen ze in de praktijk werkte.

    Een goede vriendin van mij heeft een eigen kapsalon. Zij maakt het ook wel eens mee dat klanten afbellen. Daar heeft ze dan geen inkomen van. Zij heeft zelfs niet eens een vaste planning voor klanten. Zij kan, onder deze omstandigheden, toch haar werknemers een maandsalaris uitbetalen. En maandelijks de huur van het pand betalen. Is er eens een mindere maand, heeft ze gewoon wat minder winst voor in haar eigen potje, zo zegt ze zelf.

    Ik denk dat dat voor de logopedie ook kan, maar dan moeten er wel regels (CAO) op papier worden gezet!

    Vrijgevestigde logopedisten in loondienst betalen voor de NVLF. De NVLF mag ook opkomen voor de belangen van deze logopedisten groep, en niet alleen maar de praktijkhouders in de VV. Ontwikkelen van een CAO zou een voorbeeld kunnen zijn.

  • Sophie

    Dat collega's voor de genoemde uurlonen willen /moeten werken: jammer hoor.

  • Logo84

    @ Sophie: Je hebt gelijk. Helaas zijn uurlonen als deze in de vrije vestiging eerder regel dan uitzondering…

  • Logopedist in loondienst

    @ Logopedist in vv: Dank voor je reactie. Dit is precies hoe ik erover denk. Je wordt half als zelfstandige gezien, maar draagt hier alleen de lasten van. Ik vind het erg raar dat er geen CAO is voor logopedist in loondienst in de vrije vestiging. Ik hoop dat die er gaat komen!

  • An

    Hallo allemaal,

    Ik loop al een tijdje tegen hetzelfde probleem aan en heb hier meerdere gesprekken met mijn werkgever over gehad. ik ben nu al bijna 2 jaar werkzaam voor de praktijk (sinds mijn afstuderen). Ik ben van 13 naar 14 euro bruto gegaan vorig jaar en heb dezelfde situatie als de anderen hierboven. Ik krijg ook per 14 clienten een uur adm. en heb vakantiegeld/dagen. Tevens krijg ik een deel van de vergoeding voor cursussen. Ik krijg ook alleen per gerealiseerd arbeidsuur betaald, maar in de praktijk ben je altijd veel meer aan het werk. Verslagen maak ik thuis,omdat dat tussendoor meestal niet lukt. Ik pleeg dan vaak telefoontjes met scholen en andere hulpverleners. Verder wordt van mij verwacht dat ik schoonmaak. Wanneer ik over het salaris begin en aangeef dat ik hier ontevreden over ben, krijg ik te horen dat ik al flink gegroeid ben (van 13 naar 14 euro bruto) en of ik dan niet de huur wil betalen van het pand. Ik merk dat het werk hierdoor minder leuk wordt en dit vind ik erg jammer. Zeker omdat het contact met de clienten erg goed is.

    Het is jammer dat je als werknemer niet sterk staat,omdat de CAO ontbreekt. Ik vind het jammer om te zien dat in veel praktijken werknemers betaald worden als freelancer, terwijl ze dat niet zijn. Bovendien krijgt een freelancer meestal een percentage van de behandeling, dat veel hoger uitkomt dan 14 euro bruto per uur. Ik vind het fijn om te lezen dat meerderen met dezelfde situatie hier net zo over denken en ik hoop op reacties hierop.

  • LogoTwente

    Dames,

    Er zijn echt wel betere salarissen en afspraken binnen de logopedie te vinden. Laten we aub niet alles over een kam scheren..

    “Mijn dames” met vast contract krijgen allemaal een uurloon, volledige vergoeding cursussen en reiskostenvergoeding. En ik heb een vrije vestiging met diverse huurpanden. Met duidelijke afspraken voor mijn werknemers over directe/indirecte tijdsverdeling, is dit voor mij als werkgever (nog) goed te behappen..

    Als de problemen niet weg te werken zijn door onderhandeling, is het misschien tijd om na te denken of de huidige functie/plek nog wel past bij jou..

    Succes

  • Logopedist in loondienst

    @LogoTwente: ik geloof zeker dat er logopediepraktijken zijn met betere arbeidsvoorwaarden. Daar ga ik nu ook naar uitkijken. Maar het is jammer dat je als werknemer zo afhankelijk bent van de welwillendheid van je werkgever. Daarom ben ik ook voorstander van een CAO (of andere bindende afspraken) voor werknemers in de vrije vestiging.

  • Logo84

    Van een bevriende fysiotherapeut hoorde ik dat in de particuliere fysiotherapie een percentage van het behandeltarief gehanteerd wordt om het salaris te bepalen. Dat percentage varieert van 60 tot 68% van het behandeltarief (afhankelijk van je ervaring). Het reguliere behandeltarief van logopedie is 32,39 (klopt dat? Ik werk zelf niet meer in de particuliere praktijk en heb momenteel niet me deze tarieven te maken), wat zou betenenen dat een logopedist in loondienst per behandeling 19,43 tot 22,02 zou verdienen als er binnen de logopedie eenzelfde regeling zou gelden.

    Wat zou het verschil zijn tussen een eerstelijns logopedie- en fysiotherapiepraktijk waardoor het binnen fysiotherapie wel mogelijk veel hogere uurlonen te hanteren?