salaris loondienst vrije vestiging

  • logopedist/pratijkhouder

    Over het salaris in de vrije vesting worden eigelijk steeds dergelijke vragen gesteld. In de jaren dat ik werkzaam ben als logopedist (ruim 7 jaar), veelal in de vrije vestiging, heb ik gemerkt dat de praktijken waar één en ander eerlijk voor de werknemer geregeled is, schaars zijn. Ze zullen er vast zijn, maar veel praktijkhouders kijken, door het ontbreken van een CAO, naar (bevriende) collegapraktijkhouders als het gaat om secundaire voorwaarden, salaris, e.d. Uiteindelijk wordt het voor de praktijkhouder natuurlijk ‘normaal’ wat ze een medewerker wil bieden, juist omdat in andere praktijken ongeveer hetzelfde wordt geboden. De praktijkhouders kijken wat mij betreft te weinig naar andere beroepsgroepen, met en zonder CAO. In veel CAO's zijn (naast specifieke) dezelfde afspraken opgenomen, dat is natuurlijk niet voor niets. Praktijkhouders moeten zich dat realiseren.

    Als logopedist (in loondienst én zelf praktijkhouder) ben ik het volledig eens met de reacties van ‘collega’. Het is zeer onterecht dat je als medewerker het risico van een niet-sluitende agenda moet dragen. Hier moet op z'n minst een financiele compensatie tegenover staan. Natuurlijk krijgt de praktijkhouder dan geen inkomsten binnen, maar dat is nu eenmaal het risico van het ondernemerschap. En inderdaad medewerkers houden zich dan bezig met andere werkzaamheden voor de praktijk. Als je ondernemer bent, kies je voor bepaalde risico's.

    Als je als praktijkhouder regelmatig ‘verloop’ hebt van medewerkers, zou je je moeten afvragen waarom dit is. Medewerkers willen eerlijk behandeld worden, dan zetten ze zich ook in voor de praktijk.

  • anneke

    de genoemde percentages zijn veel te hoog voor onze sector…een praktijkhouder moet ook een hoop investeren…ik schat zo in dat een fysio veel minder kosten heeft dan een logopedist. Zij kunnen meer groepsbehandelingen doen en meer clienten op een dag zien. Hun administratie is een fractie van onze. Alles wat wij als logo's meegeven aan clienten voor thuis, de diverse materialen…is niet te vergelijken met een fysiopraktijk… De percentages in logoland starten meestal rond 40%.

    Overigens zou ik niet blij zijn met een CAO. Ik ben nu in staat om in overleg met mijn werkgever vrij te bepalen: aantal uren per dag, aantal vakantiedagen etc

  • Logo84

    Ja, het kan inderdaad best dat je als praktijkhouder van een fysiotherapiepraktijk minder kosten hebt, daar heb ik niet zo goed zicht op.

    Maar dan nog vind ik het krom. Zelfs als je voor logo een percentage van 40% aanhoudt, kom je op een tareif van 12,95 per behandeling uit voor de werknemer, dat is dus ruim 25 euro per uur. Dat verdien je nergens in de particuliere logopediepraktijk, toch?

    Ik snap wel dat je als praktijkhouder veel (extra) kosten hebt, maar dan moet niet ten koste van je werknemers gaan.

    Nouja, er zijn natuurlijk altijd twee partijen betrokken als er een arbeidsovereenkomst wordt afgesloten. Uiteindelijk heb je als werknemer ook deels zelf in de hand wat je met je werkgever afspreekt. Het is mijns inziens wel goed dat deze discussie er is. Er wordt mij iig een hoop duidelijk, van zowel de werkgever- als de werknemerkant.

  • Saskia

    Hoi,

    Ik begrijp jullie helemaal. Ik vind de voorwaarden en het salaris schrijnend.

    Als je in loondienst werkt en alle daadwerkelijke bestede uren optelt kom je

    op een lager bedrag uit dan een mbo-er!

    Eigenlijk vind ik dat we moeten protesteren. We zijn eigenlijk een soort van alfahulpen van de thuiszorg!

  • Coolen

    Ik lees deze discussie nu en we zijn alweer wat maanden verder. Heeft al ooit iemand contact opgenomen met juridisch loket om na te gaan of het überhaupt wel mag, alleen uitbetalen wat je werkt als je in loondienst bent? Dus ook tijdens zomervakanties wanneer er bijna niets binnenkomt.