tongpunt /r/

  • charlien

    dag miranda

    ik ben een gewone scholier van 15 jaar die gedreven woord doet aan de academie. Helaas kan ik de tongpunt r niet uitspreken ik zou dit wel graag kunnen omdat ik steeds punten verlies op examens door het niet gebruk hiervan. Als ik mijn best doe om hem uit te spreken klinkt hij meer als een l dan wat anders.

    In gewone woordjes lukt het me soms maar hem laten rollen lukt me niet zou je me kunnen helpen?

    charlotte

  • filip

    Dag Charlotte,

    Zoals jijzelf kan ik ook geen tongpunt r uitspreken. Ik heb al dikwijls geoefend zonder succes. Daarenboven staan er in mijn familienaam twee r's gescheiden door een t. Al 40 jaar heb ik moeite met het uitspreken van mijn eigen naam, vervelend vind je niet?

    Alle info is welkom, ik denk er toch aan professionele hulp te zoeken.

    groetjes,

    filipcharlien schreef:

    >

    > dag miranda

    > ik ben een gewone scholier van 15 jaar die gedreven woord

    > doet aan de academie. Helaas kan ik de tongpunt r niet

    > uitspreken ik zou dit wel graag kunnen omdat ik steeds punten

    > verlies op examens door het niet gebruk hiervan. Als ik mijn

    > best doe om hem uit te spreken klinkt hij meer als een l dan

    > wat anders.

    > In gewone woordjes lukt het me soms maar hem laten rollen

    > lukt me niet zou je me kunnen helpen?

    > charlotte

  • Annet

    Hoi Miranda, heb je misschien ook een paar oefeningen om een normalen nederlandse G te leren? Ik kan hem opzich wel uitspreken maar vind het erg moeilijk om hem echt in een gesprek toe te passen omdat ik hem dan steeds vergeet. En halverwegen weer met een zachte G praat. Heb je tips hoe ik het mezelf aan kan leren alleen nog de hardere G te gebruiken?

    Alvast heel erg bedankt voor je reactie. groetjes Annet

  • Miranda

    Hoi Annet,

    Ik denk dat alleen het elke dag oefenen van woorden waar een /g/ in zit je kan helpen.

    Dit kun je in een paar stappen doen:

    1: woorden met de /g/ vooraan

    2: woorden met de /g/ in het midden

    3. woorden met de /g/ achteraan

    4: woorden met de /g/ in een cluster: bijvoorbeel /gr/, /sch/, /gl/ enz.

    5. zinnen met veel woorden waar een /g/ in zit.

    vb: gele groenten gaan niet gauw stuk.

    Succes!! Miranda

    ps. Een zachte /g/ is ook een mooie /g/. Ik spreek de /g/ zelf ook niet

    altijd ‘hard’ uit.

  • Anneke

    Hallo Miranda,

    Ook ik heb een huig r.

    Jarenlang heb ik gedacht dat het kwam doordat mijn tongriem te kort was.

    Deze heb ik nu laten losknippen, in de hoop nu wel een rollende r te kunnen maken.

    Helaas, niet gelukt. Wel merk ik dat ik de L beter kan uitspreken, dat was anders een dubbele L.

    Bovendien heb ik vanwege medicijnen een droge mond, en klinkt de r dan als een G.

    Ik merk dat ik sommige namen met 1 of 2 r, er in bewust uit de weg ga.

    Vroeger ben ik ontzettend gepest op school, ook door de leerkrachten.

    Ik schaam me voor mijn uitspraak, ik zou heel graag adviezen willen hebben voor mijn uitspraak.

  • Miranda

    Hoi Anneke,

    Het zou echt geen gek idee zijn om dit te bespreken met een logopedist in je eigen woonplaats.

    Voor een dialect afleren het aanleren van een tongpunt r krijg je geen verwijzing; maar wanneer jij aangeeft dat ook de huig r problemen oplevert zal een huisarts dit zien als problemen met de uitspraak.

    Succes,

    Miranda

  • thomas

    enkele maanden geleden kon ik totaal geen tongpunt r vormen. En na een paar maanden kan ik hem al perfect gebruiken, kmoet alleen nog even oefenen zodat het automatisch dan zal gaan.

    Om te beginnen moet je natuurlijk de tongpunt r aanleren

    ik deed eerst met tssssssssssss en dssssssssss te zeggen.

    op deze manier breng je je tong in de goeie manier om het goed te kunnen aanleren.

    vervolgens maar je er woorden mee. Dan probeer je hem te laten trillen, dit kan door alerlei technieken: via rietje uit uw mond te trekken (dit vind ik de beste manier) of dezelfde techniek via uw vingers of eventueel een stokje(dit raad ik toch niet aan). als je hem gewoon kan laten trillen, moet je klanken vormen en vervolgens woorden. Begin met trrrrrrrrr en drrrrrrrrrrr. De t en de d zijn klanken in je mond, en niet vanuit je keel zodat je de tongpunt r makkelijker kan vormen. Vervolgens ga je over tot woorden. bv: trommel, dromen,… hierbij laat je de r extra lang trillen en naar mate de weken vorderen probeer je het te verkorten. Doe dit ook met andere klanken en moeilijkere woorden. Als je losse woorden kan, dan begin je met zinnen.

    Als je zinnen goed kan lezen, dan oefen je gewoon met de vertellen of te lezen en hierbij de r extra lang te maken, zodat je hersens de indruk krijgen dat dit gewoon is en veel oefenen totdat die klik van de hersenen er komt en je niet meer bij elke r moet nadenken om het goed te vormen. Alleen al oudere kinderen moeten een tijd blijven nadenken om de r goed te vormen. Als kleine kinderen de gewone r kunnen, dan maken zij onmiddellijk de omschakeling omdat ze er niet bij stilstaan.

    grtz

  • thomas

    maar zonder een logopedist(e) ga je de gewone r nooit kunnen vormen als je de huige r gewoon bent.

  • carla

    echt wel, ik heb het mezelf op late leeftijd aangeleerd (was al zeker 16) gewoon veel oefenen. de oefenzin was “materne fruit op de boterham”(naar een reclameslogan in bushokjes), in het begin lukte het me niet om de de tongpunt r kort uit spreken.en bleef ik hem maar rollend aanblazen. na veel oefenen leer je vanzelf doseren.

    voor mezelf is het dus gelukt, maar nu zit m'n beste vriend met hetzelfde probleem, alleen krijg ik hem niet wijsgemaakt op welke manier hij z'n tong tegen z'n tanden moet houden. en hoe hij z'n tongpunt dan moet laten rollen.

    het levert hilarische momenten op, maar de arme jongen (hij is al 34)(of is dat al te oud om er nog iets aan te verhelpen??)

    graag een beetje tips??

    dank bij voorbaat

  • Vanessa

    Hallo Anneke,

    We zijn ondertussen alweer een paar jaar verder, maar mijn vraag is actueel. Heb je dit oefenprogramma nog en zo ja, kunnen wij daar ook iets regelen? Ik hoor het graag van je.

    Groet, Vanessa