t4k position trainer

  • jeannet

    Hallo,

    de t4k trainer is er in 2 maten volgens mij. Mijn zoontje is 8 jaar oud en heeft de blauwe (de grootste), de kleinste heeft hij geprobeerd, maar die was echt te klein.

  • Inge

    Hallo, ik ben logopediste, ik heb de cursus oro myofunctionele therapie (o.a. slikken, tongpositie en afwijkende mondgewoonten) gedaan en ik wil wel even reageren op bovenstaande discussie.

    De trainers kosten 45 euro als je ze rechtstreeks bestelt bij www.myoresearch.com

    Er is een trainer for infants (kleine kinderen) en een trainer for kids (T4K) voor kinderen van 4-6 jaar.

    Daarnaast is er ook nog de trainer for braces (als je een beugel hebt).

    Als je de trainer via de tandarts krijgt, kan het zijn dat de tandarts naast de trainer ook nog een consult berekend.

    Gebruik: werk in twee weken toe naar 1 uur overdag dragen. Dit moet je dus opbouwen.

    Als het kind de trainer een uur overdag kan dragen, dan kan hij 's nachts gedragen worden.

    In eerste instantie zal de trainer 's nachts uit de mond vallen. Dit komt omdat de tong nog zoveel naar voren drukt, dat hij de trainer uit de mond drukt.

    Hoe meer de tong gewend is om naar achteren en hoger in de mond te liggen, hoe gemakkelijker de trainer in zal blijven.

    De trainer werkt als volgt: de tongpunt ligt op het lipje aan de bovenkant van de trainer, waardoor een goede tongligging in rust verkregen wordt. Op deze plek zal ook geslikt worden en dat is precies een goede slik, waarbij de tong niet tegen de tanden drukt.

    De trainer kan 3 maanden gedragen worden. Bij consequent gebruik zal de tongligging en slik een gewoonte zijn geworden.

    Ik hoop dat het zo een stukje duidelijker is geworden.

    Met vriendelijke groet,

    Inge Kok.

  • Jolanda

    Beste allen,

    De kleine trainer is de Infant trainer. Deze is te gebruiken bij kinderen vanaf 2 jaar om zo de kauwspieren te stimuleren en de zuiggewoonte af te leren.

    De Trainer 4 kids (1 maat) is voor kinderen in de eerste wisselfase (5 a 6 tot ongeveer 11 a 12 jaar).

    De tip van Inge is heel juist, laat ze eerst overdag wennen, dan zal de overstap naar de nacht niet zo moeilijk zijn.

    Wil je graag met de Trainer werken, maar weet je niet goed het hoe en wat dan kun je gewoon naar Myofunctional bellen. Ze komen gratis langs voor extra informatie en begeleiding. 0416-651696

    Succes!

  • Galina

    Hallo allemaal,

    Ook ik heb gewerkt met de T4K trainer en ook ik merk dat ze 's nachts vaak uit de mond worden geduwd.

    Nou heb ik dat eens nagezocht en ik kwam er via internet achter dat het eigenlijk een normaal lichamelijke reactie is om 's nachts dingen uit je mond te werken. Het heeft inderdaad gewenning nodig om hem de hele nacht in te kunnen houden.

    Niet echt bijzondere info, maar het geeft wel aan dat het dus langer kan duren voordat een kind de trainer de gehele nacht in de mond heeft. Zelf heb ik er voor gekozen om bijvoorbeeld bij kinderen waar het na een lange periode nog steeds niet lukt hem 's nachts in te houden, overdag 2 uur te dragen (verspreid over 2 momenten).

    Misschien kunnen jullie hier ook wat mee.

    Groeten Galina

  • onbekend

    ik ben een meisje van bijna 12, mijn tanden staan achterlijk scheef en ik houd mijn mond open tijdens het slapen,

    ik heb de trainer nu al best lang en het helpt,

    he tis natuurlijk ook de bedoeling om de tanden recht te laten zetten, maar dat werkt wel, maar het gaat erg traag,

    de beugel drukt te veel tegen mijn tand vlees aan en daardoor is het gaan bloeden,

    en mijn tandvlees is gaan misvormen, en is nu een ingedrukt gedeelte, dat betekend dus dat het gedeelte dat het dichts bij mijn tanden zit erg ingedrukt zit, en het gedeelte boven dat stuk, waar de beugel dus niet tegen aan drukt, uitsteekt, het ziet er lelijk uit en doet erg pijn.

    van: gebruiker van de t4k

  • onbekend

    de trainer is ongeveer 300,-

    je kunt bij de tand arts informeren en die zal dan een afdruk van je gebit maken.

    hij zal dan binnen weken/dagen binnenkomen.

    ik had ierts gelezen over dat hij 40.- zal zijn en je hem kan bestellen, niet doen, hij moet namelijk in de vorm van je tanden staan anders is hij te groot of te klein.

    en dan zal dat dus niet goed zal voor je tandvlees!

  • olgamvjoeri

    Hallo,

    ik ben Olga en heb een vraagje over de position trainer.

    Mijn zoon Joeri is 6,5 jaar en heeft een slappe mondmotoriek/ spierspanning.

    Vanaf kleins af aan kwijlt hij enorm. In januari 2006 zijn zijn keel en neus amandelen verwijderd, dit heeft wel voor een deel geholpen maar hij kwijlt nog steeds veel.

    Van onze logopediste kreeg ik een folder mee over de position trainer maar heb dus nog een vraag of het dus ook helpt tegen overmatig kwijlen?

    Alvast bedankt voor een reactie

    Groetjes Olga

  • Sharon

    Hallo,

    Kunnen jullie mij vertellen: is de t4k ook geschikt wanneer kinderen hun lippen niet om de t4k heen kunnen sluiten en ook of dit geschikt is wanneer lipsluiting alleen lukt met aanspanning van de kinspier?

    Ik hoor het graag van jullie,

    Groeten

    Sharon

  • karin

    Beste Olga,

    Bij overmatig speeksel in de mond is vaak de oorzaak dat de spieren in het mondgebied onvoldoende stevig zijn en hierdoor onvoldoende hun werk doen. Vaak gaat ook het gevoel in de mond achteruit (de sensibiliteit). Het geeft niet aan dat je zoon teveel speeksel aanmaakt, maar dat het speeksel onvoldoende wordt doorgeslikt. Dit kan komen doordat het speeksel onvoldoende gevoeld wordt door de lippen en tong maar ook dat de lip- en tongspieren onvoldoende hierop reageren. Om te slikken moeten de lippen gesloten worden en de tong de slikbeweging inzetten.

    Dus een trainer kan helpen om de lip- en tongspier te verstevigen zodat eerder de slikbeweging wordt ingezet waardoor het speeksel niet in de mond blijft.

    Vriendelijke groet,

    Karin Hulleman

  • Eveline Dunselman

    Mijn zoontje van 8 heeft ook een trainer gekregen en moet deze van de tandarts ook 's nachts in. Ik heb hier helemaal geen goed gevoel over. Kan iemand zijn ervaringen met mij delen?

    Grtjs

    Eveline