logopedist Schreef:
——————————————————-
> Beste collega,
>
> Het is gebruikelijk dat je niet betaald krijgt
> voor de behandelingen die niet hebben
> plaatsgevonden. dat krijgen wij immers ook niet
> als praktijkhouders. wel zou je de
> verzuimzittingen die in rekening gebracht worden,
> uitbetaald moeten krijgen.
>
> Gebruikelijk is 1 uur extra uitbetaald te krijgen
> op 7 behandeluren. dit krijg jij ook.
> afhankelijk of je salaris acceptabel is ben ik
> benieuwd of je ook vakantie-uren hebt, of je
> vakantiegeld krijgt en of je cursussen vergoed
> krijgt door je baas.
> dit is allemaal bepalend voor je salaris.
Ik ben het niet eens met de stelling ‘het is gebruikelijk dat je niet betaald krijgt voor behandelingen die niet hebben plaatsgevonden, die krijgen wij immers ook niet als praktijkhouders’. Dit krijg je standaard als argument te horen maar ik vind het niet terecht.
Als je als logopedist in loondienst een planning hebt gemaakt maar mensen niet kunnen komen opdagen hoeft dat niet ten koste van de logopedist te gaan. Die gaat vaak de vrijgekomen tijd besteden aan andere werkzaamheden voor de praktijk. (Bovendien is dat ook veelal zo met pauzes en werktijd voor en na geplande afspraken.) Maar zij krijgt hier dus slechts een klein gedeelte van betaald, afhankelijk van de afgesproken administratietijd per behandeling en het aantal behandelingen die dag.
Het is in de praktijk niet zo dat logopedisten alleen de tijd die ze betaald krijgen werken (zeg gemiddeld ongeveer 14 behandelingen + maximaal 1 uur administratie). Ik denk niet dat praktijkhouders zo tevreden zouden zijn als werknemers dat wel zouden doen.
Besef als werkgever dat je werknemer, als het werkelijk haar eigen vrije tijd zou zijn, waarschijnlijk liever andere taken zou doen dan gratis werken. Maar het is knap lastig om je huis te poetsen, dokter te bezoeken of te wassen en strijken als je op het werk zit. Dus daar gaat ‘s avonds nog extra vrije tijd in zitten, boven op de ’vrije tijd' die je die dag op de praktijk hebt doorgebracht.
Je behoort je personeel te betalen voor de uren die zij werken en de waarde die ze voor je hebben.
Feit is dat binnen mijn kennissenkring van logopedisten al 4 goede logopedisten zijn gestopt en ander werk hebben gezocht vanwege de financiële situatie. Zij vonden het werk leuk en waren er ook echt goed in, maar helaas stond het salaris hen in de weg bij het opbouwen van een toekomst (hypotheek, verzekeringen, pensioen, etc). Je bent als logo in loondienst dus vaak grotendeels afhankelijk van je partner bij het regelen van deze zaken. Niet bepaald HBO-waardig…
Wel de lasten maar niet de lusten van een zelfstandige is niet aantrekkelijk! Ik ben bang dat dit het beroep zelfs steeds minder aantrekkelijk gaat maken en meer logopedisten zullen overstappen. Zeker in tijden dat mensen financiële zekerheid zoeken.
Een van deze logopedisten werkt nu in de kinderopvang en verdient in verhouding meer dan toen ze in de praktijk werkte.
Een goede vriendin van mij heeft een eigen kapsalon. Zij maakt het ook wel eens mee dat klanten afbellen. Daar heeft ze dan geen inkomen van. Zij heeft zelfs niet eens een vaste planning voor klanten. Zij kan, onder deze omstandigheden, toch haar werknemers een maandsalaris uitbetalen. En maandelijks de huur van het pand betalen. Is er eens een mindere maand, heeft ze gewoon wat minder winst voor in haar eigen potje, zo zegt ze zelf.
Ik denk dat dat voor de logopedie ook kan, maar dan moeten er wel regels (CAO) op papier worden gezet!
Vrijgevestigde logopedisten in loondienst betalen voor de NVLF. De NVLF mag ook opkomen voor de belangen van deze logopedisten groep, en niet alleen maar de praktijkhouders in de VV. Ontwikkelen van een CAO zou een voorbeeld kunnen zijn.