tongpunt /r/

  • miranda

    Hoi allemaal,

    In het boek “spreken en zingen” van Eldar staan oefeningen om de tongpunt /r/

    aan te leren.

    Wie weet er nog andere oefeningen voor mijn client? of boeken waar deze in staan?

    Ze wil graag wat variatie, maar ik kan niets vinden.

    Miranda

  • anneke

    Al jaren (net zo oud als Eldar,denk ik) heb ik een (gekopieerde) oefengang voor de tongpunt-r, waarvan ik de herkomst niet weet. Het start met het plaatsen van een

    d-d in woorden als werken. Als je interesse hebt, moeten we iets regelen.

    anneke

  • miranda

    Hoi Anneke,

    Bedankt voor je snelle reactie.

    Wil je mij een mailtje sturen? dan kunnen we iets afspreken.

    mzuurman-wijnholds@solcon.nl

    Groetjes Miranda

  • Eri

    Mijn dochter van 3 (januari 4) heeft geen flauw benul hoe ze de /r/ op haar tongpunt uit moet spreken.

    Ik heb het twee keer op diverse manieren en met verschillende omschrijvingen geprobeerd haar goed te laten plaatsen, maar ze blijft de /r/ achter op haar tong uitspreken. Ze heeft uitstekend taalgebruik, dus ik zou het voor haar goed vinden wanneer ze de /r/ goed gaat gebruiken.

    Kan een van jullie mij een suggestie geven om haar duidelijk te maken ‘waar de r zit’? Ik heb met mijn vinger laten voelen waar de tongpunt moet zitten, klanken voor gedaan, laten horen en zien dat de /t/ en /r/ vlak bij elkaar zitten.

    Geen paniek bij mij, ze leert het vast vanzelf of anders onder begeleiding van een logopediste via school, maar als ze het met een duwtje in de rug ‘vanzelf’ leert, vind ik dat wel zo prettig.

    Ik hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen.

  • Simon

    Hey,

    Ik ben Simon en ik zit momenteel in Argentinië te sukkelen met die tongpunt-r. Ik heb het nooit op school geleerd en nooit nodig gehad, maar in het Spaans kan je je amper behelpen zonder. Zijn er bepaalde trukken die je kan gebruiken of is er online iets te vinden over je dat net moet doen, want ik klink hier als een hopeloze fransman…

  • Miranda

    Hoi Eri,

    Ik lees nu dit berichtje, maar ik zie dat het nu een jaar later is.

    Hoe is het met haar /r/?

    Als ze toen de /r/ met haar huig maakte (achter in haar keel), waarom

    was het de bedoeling dat ze de tongpunt /r/ leerde?

    Dat lijkt me namelijk best moeilijk. Vooral met (dik) 3 jaar.

    De ene persoon heeft namelijk de huig-r en de andere de tongpunt-r

    Groetjes Miranda

  • Miranda

    Hoi Simon,

    Ik snap je probleem; de tongpunt-r wordt in het spaans flink gebruikt.

    Hier een oefening:

    bij een tongpunt-R helpt het om de R door een D te vervangen en het resultaat snel uit te spreken.

    In het laatste geval kun je in hoog tempo de volgende medeklinker-combinaties proberen uit te spreken:

    pde-pde-pde

    kde-kde-kde

    pda-pda-pda , pdie-pdie-pdie, pdo-pdo-pdo

    bdi-bdi-bdi

    Daarna kun je echte woorden gaan maken, zoals bdood (=brood), kdentenbdood (=krentenbrood), pdins (=prins), etc. (duw de /d/ niet hard, maar maak deze “losjes”)

    Ik neem aan dat er geen logopedist in de buurt zit :)

    Groetjes Miranda

  • Eri

    Hoi Miranda,

    Ondanks dat het lang geleden is, dat ik mijn bericht plaatste, vind ik het fijn dat je reageert.

    Het was de bedoeling of zo dat ze een tongpunt /r/ zou leren, maar met mijn lekenverstand, leek het me zinvol hier eens naar te kijken. Ze heeft intussen nog steeds de r achter in haar keel.

    Laatst merkte ik (ken hem pas 13 jaar, dus dat heeft even geduurd) dat ook hij de r achterin zijn keel heeft.

    Uit jouw reactie begrijp ik dat sommige personen gewoon een huig-r hebben. Dus zou ik me hierover niet druk hoeven maken. Klopt dat of is het wenselijker als ze de r met haar tongputn uitspreekt??

    Groetjes

    Eri

  • Miranda

    Hoi Eri,

    Als ze de huig-r gebruikt is dat prima; ik zou me inderdaad geen zorgen maken.

    Ik ben een logopedist en gebruik zelf de huig-r.

    Groetjes Miranda

    PS. Als ik een client heb die de tongpunt-r heeft, maar nog niet goed kan

    gebruiken: dan gebruik ik zelf ook de tongpunt-r. Als logopedist is het handig dat je ze allebei kunt toepassen. :)

  • Eri

    Nou, dat is dan helemaal duidelijk. Dank je wel, Miranda.

    Tja als logopedist moet je nu eenmaal wat in je mars hebben ;-)

    Groetjes

    Eri