selectief mutisme

• wendy

wie heeft er in zijn/haar logopedische praktijk ervaring opgedaan met selectief mutisme? Ik heb momenteel een kind in behandeling en vroeg me af in hoeverre het spreken tijdens de behandeling (dus niet alleen fluisteren) als doelstelling gemaakt kan worden? Momenteel ben ik voornamelijk bezig met woordenschatuitbreiding en syntax, hij werkt mee maar doet alles fluisterend. Ben benieuwd of het spreken met stem als doel gezien kan en mag worden. Andere ervaringen? graag!

• mirjam

Hallo Wendy,

Ik heb wel wat ervaring met kinderen met selectief mutisme, alleen op een speciale school en niet in de praktijk. Ik vraag mij af of er sprake is van selectief mutisme als het kind wel fluistert tegen iedereen? Naar mijn mening diagnostiseer je een kind met selectief mutisme wanneer een kind helemaal niet spreekt tegen bepaalde mensen. Bij de kinderen die ik behandeld heb, was dit het geval en moest ik eerst heel veel energie steken in het vertrouwen van het kind winnen, en daarna kon ik beginnen met het spreken. Ik heb veel gedaan met het leren omgaan met je stem, je stem laten horen in verschillende ruimten (in de kamer, in de gang, op straat, in de klas etc). Mijn ervaring is dat het elke keer heel lang duurt voordat je de volgende stap kunt zetten. Veiligheid was hierbij heel belangrijk. Wanneer het kind dat bij jou komt wel fluistert, zou ik eerst aandacht besteden aan de andere doelen die je hebt gesteld zodat de taalachterstand niet te groot wordt en spelenderwijs met de stem aan de gang gaan (stemspelletjes doen). Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• Danieke

Hallo Wendy,

Ik heb in het verleden een meisje met selectief mutsime behandeld.

Zij sprak niet, fluisterde aanvankelijk ook niet. Na verloop van tijd is zij eerst gaan fluisteren (binnen de logopedische setting), vervolgens gaan fluisteren in de klas. Ik heb in mijn behandeling een spelletje gedaan, waarbij we een spook hebben gemaakt, uitgeknipt, gekleurd en op een rietje plakken. Om de beurt mochten we elkaar laten schrikken. Door stemloos “boe” te roepen schrok het meisje niet, door het met stemgeving te doen wel. Zij zag de grap ervan in en kwam tot de ontdekking dat laten schrikken alleen lukte als ze haar stem gebruikte. Dit had dus het gewenste effect.

Mijn idee is dus dat het wel haalbaar is om een kind met selectief mutisme te laten spreken. Er is alleen wel heel veel veiligheid en geduld voor nodig.En het zal kind afhankelijk zijn of het een haalbare eis is.

Omdat de behandeling op school plaatsvond kon het meisje elke week 1 of 2 leerlingen meenemen en zo sprak zij dus in het bij zijn van de andere kinderen.

Uiteindelijk was ze in staat om hardop in de klas en zelfs in de kring te spreken, maar restverschijnselen bleven; geen initiatieven, alleen spreken als ze daarvoor uitgedaagd werd enz. Enige spreekangst leek dus nog wel aanwezig.

Succes met je verdere behandeling!

Danieke

• wilma haakma

hallo….

Ik loop stage op een buiten schoolse opvang en heb voor mij opleiding(spw3) een meisje begeleidt die ook selectief mutisme heeft.. ik moest er ook een werkstuk over schrijven misschien staan daar tips voor je in….

heb je intresse dan mail je me maar…

vriendelijke groet wilma

• rylana

Hallo Wilma,

Ik heb wel interesse in het verslag over selectief mutisme. Ik zou dit kunnen gebruiken bij het begeleiden van een meisje…

Zou je mij dit kunnen mailen?

Vriendelijke groeten

Rylana

• sonja.

Ik heb een aantal keren kinderen behandeld met selectief mutisme. Eigenlijk mag je het alleen zo noemen indien het kind in bepaalde situaties of bij bepaalde personen niet spreekt. In andere gevallen is er sprake van electief mutisme. Bij selectief mutisme ligt er vaak een psychologiesche basis. Deze zou je dus ook moeten aanpakken, eventueel met hulp van psycholoog. Verder is vertrouwen erg belangrijk (dat is al een paar keer genoemd). Door vertrouwen te winnen krijg je vaak respons en probeer dan ook gelijk te “eisen”dat er hardop gepraat wordt. Soms begint het met een spelletje spelen en daar na kun je het steeds vaker uitbreiden. Dit kan echter jaren duren…..

Succes

• tuessel

Beste mensen,

Als ervaringsdeskundige denk ik dat ik wel wat mensen gerust kan stellen.

Voordat ik hier een heel relaas ga uittypen wil ik even checken of hier interesse voor is.

• mieke loch

Hallo Wilma,

Ik zou graag je werkstuk willen lezen. we hebben een kindje die op de peuterspeelzaal niet praat, wel tegen zijn moeder.

We willen graag tips hoe we hier mee om moeten gaan.

We hebben wel al op internet iets gelezen.

groetjes Mieke

• Logo

In het Engels zijn diverse boeken en methodes gepubliceerd:

Praktisch (maar wel evidence based): The Selective Mutism Resource Manual by Maggie Johnson & Alison Wintjens

Meer theoretisch: Selective Mutism in Children by Tony Cline & Sylvia Baldwin

• joyce visser

ik heb een meisje van 20 bij mij werken die wel heel veel kenmerken heeft van sm.

( zij vind dat zelf ook na een verhaal gelezen te hebben en daarna op t internet te zijn gaan lezen)

heeft u tips naar wie we toe kunnen, of contact op kunnen nemen, om te kijken of we hier verder mee kunnen komen, ze loopt nu al een jaar bij een coach en dat heeft al wel wat verbetering opgeleverd maar iemand die daar ervaring mee heeft zal misschien meer kunnen bereiken. we hebben nu vaak t idee dat we vast staan en niet meer weten hoe we haar verder kunnen helpen. ik ben heel benieuwd, dus wachtend op uw antwoord ….

joyce visser