selectief mutisme

• marleen van belle

Bese Fiona,

Ik ben zorgcoördinator in België en hier is heel weinig over SM terug te vinden. Jullie in Nederland staan op dit vlak blijkbaar al verder.

Wij hebben een vermoeden dat een kindje bij ons op school SM heeft. Het kindje is afkomstig van een migrantengezin en spreekt enkel met zijn vriendjes

Frans, hij begrijpt alles in het Nederlands, maar weigert reeds 2 jaar met ons Frans noch Nederlands te praten. Hij spreekt enkel met de mama en de papa. Volgend jaar moet hij echter naar het 1ste leerjaar (groep 3) en dan vrezen wij een beetje voor de zaak. Tips zouden meer dan welkom zijn.

Zou je eventueel tips of docu kunnen doorsturen marleenvanbelle@hotmail.com

bedankt

marleen

• jacky rekers

Hallo,

Ik ben wel geinteresseerd in jouw ervaringen.

Hartelijke groet,

Jacky

• sandra avonts

Zal ik je werk over SM ook eens kunnen bekijken.

Mijn dochter van 4 spreekt ook niet op school.

Ze lijkt heel gespannen

groeten,sandra

• Kim

Dag Fiona,

Omdat er een kind met selectief mutisme aangemeld is bij onze logopediepraktijk en ik hier weinig ervaring mee heb, ben ik op internet gaan rondspeuren.

Ik las dat selectief mutisme het onderwerp van je scriptie was. Is het mogelijk dat ik je scriptie een keer zou mogen lezen?

Dat zou heel fijn zijn. Ook omdat ik me afvraag of logopedie alleen voldoende is voor dit kind…

Alvast bedankt!

Groetjes,

Kim Kersten

kkersten_@hotmail.com

• Marianne

Hallo Allemaal,

Ik ben leerkracht en IB`er. Vermoedelijk hebben we een leerling op school met selectief mutisme. Wie kan mij informatie geven, die ik goed in de praktijk kan toepassen?

Op welke manier kunnen we het kind helpen? Ik verdiep me nu in deze materie, maar er zijn maar weinig Nederlandse boeken te vinden, veel Engelstalig.

Wie kan mij handreikingen bieden om deze leerling, zo goed mogelijk te helpen?

Groeten,

Marianne

• samantha

Hallo,

Voor mijn afstuderen moet ik een scriptie schrijven over selectief mutisme helaas kan ik hier erg weinig informatie over vinden. Zou iemand mij hier informatie, werkstuk of scriptie over kunnen toesturen zodat ik die eens zou kunnen inlezen??

Alvast bedankt!!

Groetjes Samantha

• Lisette de Voogd

Hallo,

Martine Scheepers (orthopedagoog-generalist cluster 2) en ik (onderwijskundige cluster 2) zijn bezig met het opzetten van een website voor leerlingen met selectief mutisme. Wij zijn erg benieuwd naar meningen en ervaringen van een ieder, over de best passende onderwijssetting voor leerlingen met selectief mutisme. Ook geven we informatie over cluster 2 en cluster 4. Komt u onze site bezoeken en een discussie starten in ons logboek?

www.selectiefmutisme.eu

Groeten,

Lisette de Voogd

Groningen

• Lisette de Voogd

http://www.selectiefmutisme.eu

• Marijke Roelofsen

Hallo,

Graag zou ik meer informatie willen hebben over SM.

Ik ben leerkracht in groep 1/2 en heb een leerling (4 jaar)die niet praat, ook tegen medeleerlingen niet.

Op welke manier kunnen wij daar het beste mee omgaan?

Hoe pakken wij dit aan en is hiervoor een stappenplan?

Vr.gr. Marijke Roelofsen

• Desiree

Het behandelprogramma “Spreekt voor zich” is ontwikkeld door geregistreerde gedragstherapeuten (VGCT®) met expertise en veel ervaring op het gebied van selectief mutisme en tot stand gebracht door de stichting behandeling selectief mutisme.

Wilt u als therapeut informatie? Kijk dan eens op www.spreektvoorzich.nl

Wilt u als ouder informatie? Kijk dan op dezelfde site en attendeer de therapeut van uw kind op deze site.