selectief mutisme

• Caroline

Zou je het stuk ook naar mij willen mailen?

Bedankt!

Caroline

czoomers@hotmail.com

• wilma

Hallo mensen

Ik heb ontzettend veel reacties gehad van mensen die graag mijn werkstuk willen hebben. Opzich vind ik dat een eer maar ik heb maandenlang aan dat werkstuk gewerkt en overal informatie weg getoverd.

Want in nederland is er niet een psycholoog die overeenkomt met de ander er is niet niet een duidelijke defenitie van selectief mutisme.

Wel zijn er veel mensen die schrijven over selectief mutisme over een paar dingen eens.

Ik ben dus niet zomaar van plan om aan iedereen mijn werkstuk te geven. Als je mijn werkstuk wilt hebben vraag ik een vergoeding.

Iedereen succes met het vinden van antwoorden tips en het verhelpen

Mvg wilma

• jannet

hallo iedereen die hier hun verhaal of een werkstuk zoekt .ik heb zelf een meisje van 8 jaar die sm heeft er gaan jaren over heen dat je hun vertrouwen wint het lukt niet binnen 1 week of maanden . er gaan jaren over heen dat ze iemand gaan vertrouwen . en nog wat als ze iemand vertrouwen heb je mazzel ze zoeken zelf iemand die ze vertrouwen in school. als ze iemand kunnen vinden . en als ze weer van klas veranderen vallen ze terug of niet . ze zoeken zelf uit wie ze kunnen vertrouwen maar poesen moet je nooit doen .. dat is mijn ervaring met mijn dochter . vooral steeds wat nieuw is weer voor hun vertrouwn opbouwen . er zijn boeken tevinden in de bibiotheek lees dat eerst er zijn verschillende verhalen over sm . ieder kind is anders met vertrouwen opbouwen .

• Jennifer

Hallo Wilma.

Ik zag dat je een werkstuk had gemaakt over selectief mutisme. Ik

begeleidt momenteel ook een cliënt met selectief mutisme waar ik zodanig ook een verslag/presentatie

over moet geven! Ik zou heel graag wat informatie van je ontvangen!

Met vriendelijke groet,

Jennifer

• Nicole

Ik heb al zolang ik me kan herinneren SM. Ben nu inmiddels 21 en het gaat goed met me. Ik praat, maar de SM zal denk ik altijd in mijn leven blijven.

Toen ik jong was, was er nog veel minder info als nu .. nu is het nog te weinig. Er is zelfs geen forum over SM. Bij deze heb ik er 1 aangemaakt.

In de hoop dat ouders en lotgnoten daar hun verhaal kunnen doen en zo weer wat verder komen.

http://destilte.forum2go.nl

zeg het voort. ik denk dat dit belangrijk is voor heel veel mensen hetzij ouders, leerkrachten, en alle andere betrokkenen.

• Ingrid

Beste Kitty,

Mijn zoon van 5 jaar heeft SM. De ervaring die wij met hem op school hebben en thuis is het vooral los te laten. Daarna is hij goed vooruit gegaan met praten. Zijn eerste jaar heeft hij op school nooit gepraat. Door hem een paar woorden gebarentaal te leren, kon hij dingen aangeven. Bij zijn nieuwe juffen, die hem niet pushen maar in zijn waarde laten dat het praten voor hem moeite kost, heeft hij zelfs gepraat zonder de kinderen. Het kost vele maanden, jaren voordat dit vooruit gaat maar communiceer met het kind met gebaren en een grap. Kijk naar het kind dat het wel wil praten maar dat er iets blokkeert in zijn/ haar hoofd. Mark is zeer geliefd in de klas en met zijn intelligentie zit het meer dan goed. Eigenlijk kun je het als juf ook zo bekijken, 21 van zulke kinderen in de klas wat een rust! Waarom moet elk kind een voordracht kunnen houden of praten wanneer wij het willen. Hoe vaak krijgt Mark de vraag hoe heet jij? en vervolgens zegt de volwassene niet zijn eigen naam.

Als moeder leer ik een hoop van Mark en als juf kun je ook het nodige leren van deze kinderen.

• Chantal

Ik ben nu 15 en ik heb ook erg last van SM, ik heb er een half jaar voor op een instelling moeten zitten maar het werd niet beter ,en het is best vervelend omdat ik op school ook niet zo ver kan komen doordat ik niet zo veel praat :(

• Mieke

Hallo

Alle info (vooral tips en spelletjes) mag naar mij gemaild worden.

Ikzelf heb ook een kind (bijna 5j) met SM.

Als ik 1 tip mag geven,ALS het kind moest beginnen praten…doe alsof het gewoon is,normaal.

Mijn dochter is plots beginnen praten op school (1e 2dagen van het schooljaar) en door overentousiasme is ze weer dicht geklapt.

Sinds dit schooljaar praat ze wel tegen alle kindjes.Maar nog steeds niet tegen juf(fen)

Groetjes

miekevanelven@hotmail.com

• Esma

Hoi,

Ik ben ook leerkracht en ben erg geinteresseerd in je werkstuk. Ik heb namelijk (voor het tweede jaar) een kind met kenmerken van MS, maar weert niet precies hoe hiermee om te gaan.

Alvast bedankt!

Esma

• Jeanet

Beste Fiona,

Mijn dochter praat alleen maar met mensen waarbij ze zich veilig voelt: ouders, zus, oma's, maar verder dan dat komt het niet. Op school praat ze niet met de juffen, maar wel met een paar vriendinnetjes. Ik herken veel in de omschrijving van selectief mutisme. Is het mogelijk dat je mij jouw scriptie mailt? Mijn emailadres is: jeanetvankooi@gmail.com.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Mvg,

Jeanet