Wil je me dan ff mailen op dit adres zodat ik terug kan mailen…
wilemaatje@hotmail.com
Dan stuur ik jou mijn werkstuk over selectief mutisme..
groetjes
Hallo iedereen,
Ik ben van beroep leerkracht en dit schooljaar heb ik een leerling waarvan ik vermoed dat hij selectief mutisme heeft. Hij praat enkel met de ouders, functioneert normaal binnen het gezin, maar klapt helemaal dicht op school. Enkel tijdens vrije tijd momenten praat hij wel met klasgenootjes waarmee hij speelt. Tegen leerkrachten en vreemden zwijgt hij. ik heb nu al enkele sites bezocht over dit selectief mutisme maar heb nog niet echt mogelijkheden gevonden die mij kunnen helpen om dit kind over zijn angsten heen te zetten en hem eventueel tot praten aan te zetten in de klas. Ik las net in de boodschap van Wilma dat zij daar een werkstuk over schreef, is het eventueel mogelijk mij enkele tips te bezorgen die me kunnen helpen de klaspraktijk zo aangenaam mogelijk te maken voor dit kind.
Alvast bedankt,
Veerle
Hallo Sonja,
Ik ben moeder van een zoontje van bijna 7 jaar met verbale en algehele dyspraxie, sensorische intergratiestoornis en selectief mutisme. Inmiddels zit hij sinds april op een cluster 2-school van Viataal.
Omdat het selectief mutisme een hele grote handicap is, en de logopediste op school er helaas geen ervaring mee heeft, ben ik op zoek naar de mogelijkheden om hem de behandelen.
Wat raad jij mij aan, qua behandelplan?
Ook adviezen van anderen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
Een werkboek geschreven door de pchychologen van de Bascule, Duivendrecht.
Te bestellen door daar even naar toe te bellen.
Els Wippo en Max Güldner, 2003, Praten op school, een kwestie van doen; De behandeling van selectief mutisme, kind en adolescent praktijk
Succes!! (Bij mijn behandeling heeft het gewerkt!)
Groeten Stefanie
Hallo Veerle,
Mijn naam is Fiona en ik ben ook leerkracht.
Ik heb een scriptie geschreven over Selectief Mutisme tijdens mijn laatste jaar PABO.
Er is heel weinig informatie te vinden (vooral in het Nederlands), maar ik heb veel vertaald vanaf amerikaanse sites.
Het is logisch dat jij op zoek bent naar tips en handvatten!
Het lijkt er inderdaad op dat die leerling Selectief Mutisme heeft. Je kan als leerkracht veel doen, maar een behandeling is NOODZAKELIJK! (het UMC in Utrecht doet dit soort behandelingen en zij kunnen je ook veel informatie geven (zie hiervoor ook mijn scriptie)
Mocht je mijn scriptie willen hebben, mail me dan maar even.
Groetjes van Fiona
tuessel Schreef:
——————————————————-
> Beste mensen,
> Als ervaringsdeskundige denk ik dat ik wel wat
> mensen gerust kan stellen.
> Voordat ik hier een heel relaas ga uittypen wil ik
> even checken of hier interesse voor is.
Wat gek dat nog niemand hier bevestigend op heeft gereageerd. Ik neem aan dat je met ‘ervaringsdeskundige’ bedoelt dat je zelf selectief mutisme hebt (gehad)? Ik zou héél graag je relaas horen, juist omdat ik me altijd afvraag ‘wat gaat er in dat hoofd om?’ Dus, tuessel…….ik ben zeker geïnteresseerd!
Ik ben leerkracht van een kleuterklas. In mijn klas zit een meisje van 5 jaar dat volgens mij last heeft van SM. In de spelsituatie spreekt zij wel met haar klasgenootjes.Bij het verjaardagszingen zingt zij wel mee Maar tegen volwassenen (incl juf) spreekt zij niet. In de gezinssituatie spreekt zij wel.
Ik heb van alles geprobeerd; vertrouwen winnen, afspraakjes maken, stickerkaarten, voor het blok zetten, via kinderen inzetten, uitdagen. Ze voelt het feilloos aan als ik haar observeer en is dus heel sensitief.
Ik zou heel graag tips willen krijgen om haar te helpen.
groet Kitty
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?